Wybierz kategorię tematyczną

Wiadomości i relacje

loading...
Wiadomości i relacje

Metody połowu, sprzęt, łowiska

loading...
Metody połowu, sprzęt, łowiska
loading...
Wiadomości
Spinning
Grunt
Spławik
Inne metody
Łowiska
Sprzęt

Dzisiejszym bohaterem jest kołowrotek Shimano JDM (wew. rynek japoński) Ultegra 05'(odpowiednik europejskiego stradic'a). Fabrycznie wyposażona w 5 łożysk A-RB + łożysko oporowe, jednak w kilku miejscach znajdują się fabryczne tuleje z tworzywa, które nie do końca zapewniają płynną pracę i szybciej się zużywają - więc najlepiej wymienić je niezwłocznie na łożyska, posługując się schematem modelu oczko wyżej z tego samego rocznika, w tym przypadku Biomaster 05'/06'.





W rozmiarze 2000S/2500S (spłycona szpula, w wer. z głęboką mamy 3+1/5+1), są to kolejno:

- 7x13x4 (2szt.) - lewa strona, podparcie przekładni głównej, podparcie wałka rotora,
- 4x7x2.5 (2szt.) - rolka kabłąka, uchwyt korbki,
- 6x10x3 (1szt.) - wewnątrz płytkiej szpuli.

Biomaster ma dodatkowo:
- 7x11x3 (2szt) - prawa strona, podparcie przekładni głównej, pod szpulą na osi. Najważniejsze jest to pierwsze, drugiego nie mając zapasowych części z innego kołowrotka nie można umieścić na osi szpuli.

W kołowrotku na korpusie 2500/3000 można dodatkowo i niejako przy okazji zamienić fabryczną tuleję na tylnym podparciu wałka oscylacji 3x6x2,5 (ciekawostką jest to, że żaden z kołowrotków JDM nie ma tutaj fabrycznie łożysk, jedynie Stella) a w modelach 5000 i w górę są to dwie sztuki (przód, tył) a także kolejny support wałka rotora.

Analogicznie można postąpić z każdym kołowrotkiem shimano na rynek europejski/amerykański po Technium'a i Stradic'a w górę.

Dysponując schematami i informacjami zawartymi w sieci nawet nie jest konieczne wcześniejsze otwieranie by zmierzyć fabryczne tuleje. Łożyska o odpowiednich wymiarach muszą pasować. W moim przypadku dostępne były: 7x11x3 - nierdzewne kryte klasy ABEC 3, 3x6x2,5 kryte, ze stali chromowanej klasy ABEC 1.

Bierzemy się do roboty: odkręcamy tylną osłonkę na jednej śrubce i lewą połowę korpusu ze stopką na trzech śrubach, nie jest konieczny demontaż rotora.



Wyjmujemy łożyska/tuleje podpierające przekładnię główną i sprawdzamy jak pasuje nowe łożysko 7x11x3 (w tym przypadku wchodzi bardzo ciasno, trzeba trochę cierpliwości).



Następnie w tylnej części korpusu odkręcamy podkładkę blokującą dwie prowadnice i wałek posuwu szpuli, wyjmujemy tulejkę z białego tworzywa podpierającą wałek posuwu szpuli (między nim a tulejką jest podkładka - nie przegapcie jej) i zastępujemy łożyskiem 3x6x2,5 które ciasno siedzi w obudowie. To wszystko - bierzemy się za skręcanie.



Kilka słów o łożyskach. W kołowrotkach łożyska precyzyjne zapewniają płynną pracę, nie wymagają łożysk wysoko precyzyjnych - klasa ABEC 1 jest w zupełności wystarczająca (lecz musi spełniać ten standard ABEC). Jeżeli chcesz aby łożyska pracowały z większą gładkością używaj oleju zamiast smaru, łożyska wysoko precyzyjne ABEC 5 czy ABEC 7 będą 3-6 razy droższe od standardowego łożyska, bez różnicy w kulturze pracy.

Jeżeli szukasz dłuższej trwałości, kluczem jest wypełnienie smarem, smar chroni wewnętrzne elementy łożyska dużo lepiej niż olej. Lekko chodzące łożyska - olej, sam musisz dokonać wyboru, te drugie wymagaj częstszego przeglądu.

Jeżeli chodzi o trwałość, dobrym rozwiązaniem i w zupełności wystarczającym w kołowrotkach na śródlądziu są łożyska nierdzewne, najlepiej kryte. W mniej narażonych na korozję miejscach, wystarczą nam zwykłe chromowane czy to z metalowym czy gumowym uszczelnieniem.

Nieco większy wydatek to łożyska hybrydowe: bieżnie ze stali nierdzewnej a ceramiczne kulki, w zasadzie nie wymagają smarowania i wytrzymają dłużej w cięższych warunkach np. słona woda (cena jest dość przystępna, w porównaniu z łoż. wykonanymi w całości z ceramiki, których komplet mógłby przewyższać cenę kołowrotka).

I oto nasz zmontowany kołowrotek, gotów do pracy:



powodzenia

Damian21



Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby dodać komentarz

https://www.iparts.pl/dragon

Blog Zwędkowani TOKAREX - super oferta pontonów firm Honda, Bush, Fiord, Kolibri, YRT, CHINEE oraz silniki i akcesoria do nich

Polecane filmy wędkarskie

loading...
Podsumowanie sezonu muchowego
Savage Gear Line Thru
Świnki mój pierwszy raz
Produkcja przynęt gumowych w domu
Karasie na spławik
Feeder- sygnalizator brań Energofish iBite
ABC Wędkarstwa. Lekcja 6. Kraina lipienia I Wędkarstwo
Karpiowa Liga Zimowa

Łowiska

loading...
For Him

Sprzęt wędkarski

loading...
For Her

Polecane artykuły

loading...
Grunt
Spinning
Spławik
Inne metody
Wiadomości
Łowiska
Sprzęt